SKIZOFRENIENS VERSALER: At Elske Psykisk Syg Litteratur
Anders Frimann Christensen
Share
Analyse af digt 25 om at finde sin plads i en skriveworkshop, forkaste det forberedte og omfavne skrivekunsten som en måde at mærke, hvordan det er at være syg.
MIN FØRSTE SKRIVEWORKSHOP
Digtet starter med en scene, der er fyldt med potentiale for social angst: jegets første skriveworkshop. Hans umiddelbare reaktion er at "TALER JEG FOR MEGET / OM MIG SELV". Det er en klassisk usikkerhed, frygten for at fylde for meget og være selvcentreret.
Men denne usikkerhed bliver hurtigt erstattet af en rebelsk og frigørende handling. Han forkaster alt det, han har forberedt, og opfordrer til en mere autentisk og umiddelbar kreativ proces:
FUCK MIT MATERIALE LAD OS ALLE SKRIVE NOGET LORT LAD OS ALLE PRØVE SKRIVEØVELSER
Ved at kalde det, de skal skrive, for "NOGET LORT", fjerner han præstationspresset. Det handler ikke om at skabe mesterværker, men om at engagere sig i processen. Formålet med skriveøvelserne er ikke litterær perfektion, men noget langt dybere: "SÅ KAN VI MÆRKE / HVORDAN DET ER / AT VÆRE SYGE I / HOVEDET". Skrivningen bliver et redskab til empati, en måde at dele og forstå den levede erfaring af psykisk sygdom. Dette fører til en passioneret konklusion: "AT VÆRE PSYKISK SYGE / OG SKRIVE DET JEG / ELSKER / PSYKISK SYG LITTERATUR". Han omfavner sin niche og sin identitet som forfatter af "psykisk syg litteratur".
FORFATTERJOB
På side 51 tager digtet en humoristisk og ironisk drejning. Den passionerede kærlighed til at skrive bliver konfronteret med den økonomiske virkelighed. Hans "FORFATTERJOB" består indtil videre kun af "EN TYVER FOR / ET DIGT / SOM VINDER EN / KONKURRENCE / PÅ GYMNASIET HF I / HØNG". Det er en lille, næsten ubetydelig anerkendelse fra fortiden.
Men så sker der noget. Han får "FEMTEN / HUNDREDE". Det er uklart, hvor pengene kommer fra, men beløbet er nok til at udløse en følelse af rigdom og en manisk, barnlig reaktion:
OG JEG ER JO RIG NU LAD MIG KØBE EN SPORTSBIL EN LEGETØJSBIL
Den grandiose drøm om en sportsvogn bliver øjeblikkeligt punkteret og reduceret til en legetøjsbil. Dette er et perfekt billede på hans situation. Han har fået en lille smule anerkendelse, en lille smule rigdom, men han er stadig fanget i en virkelighed, hvor de store drømme kun kan realiseres i miniature, som en leg. Det er en humoristisk, men også bittersød, kommentar til kløften mellem kunstneriske ambitioner og den barske virkelighed. Han er en forfatter med et "første betalte" job, men hans belønning er stadig kun på legetøjsniveau.