SKIZOFRENIENS VERSALER: At Skrive en Digtsamling på Tre Dage
Anders Frimann Christensen
Share
Analyse af digt 24. Om en manisk skriveproces, hvor en "rask psykose" fører til en hel digtsamling, skrevet til en ukendt fremtidig læser og elsker.
SKRIVEFERIE MED DE HÅBEFULDE UNGE FORFATTERE
Digtet åbner med en scene, der er velkendt i litterære kredse: en "SKRIVEFERIE". Men for digterjeget er denne ferie ikke en idyllisk retræte. Den er en konfrontation med hans egen historie og andres fordomme. Han er "TILBAGE TIL JYLLAND", et sted der tidligere har været forbundet med kaos, og han bliver mødt med stemplet "SPASSER".
Der er en frygt for, at historien vil gentage sig: "DU FIK PSYKOSE SIDST / HVAD FÅR DU DENNE / GANG". Men denne gang er noget anderledes. Jeget er ikke i en nedadgående spiral, men i en tilstand af kreativ mani.
I SKRIVEMANI I RASK PSYKOSE JEG SKRIVER EN DIGTSAMLING PÅ TRE DAGE
Udtrykket "RASK PSYKOSE" er en fascinerende selvmodsigelse. Det beskriver en tilstand, hvor den psykotiske energi ikke er destruktiv, men produktiv. Den kanaliseres ind i en eksplosiv kreativ proces, hvor en hel digtsamling bliver til på kun tre dage. Han finder "TRE HUNDREDE / SANGE", et udtryk for den overvældende mængde af inspiration og materiale, han har adgang til i denne tilstand. Han er i "EN ZONE / PSYKOTISK ZONE", et sted hvor den normale verdens regler er suspenderet, og hvor kun kreativiteten gælder.
FEMOGFYRRE SIDER PÅ TRYK
På side 49 ser vi resultatet af denne maniske skriveproces. Digtet er færdigt, "FEMOGFYRRE SIDER PÅ / TRYK / FÆRDIG". Med det færdige værk i hånden retter jeget nu sin opmærksomhed mod den, det hele er skrevet til.
DU ER MIN FREMTID HVEM END DU ER DERUDE I FREMTIDEN JEG HAR SKREVET TIL DIG
Digtet og hele skriveprocessen bliver en henvendelse til en ukendt, fremtidig læser. Denne "DU" er en muse, en frelser, en fremtidig elsker. Selvom en "BARNDOMSVENINDE / FREMTIDIG JOURNALIST" måske dømmer værket som "NOK IKKE / ER GOD", er det ligegyldigt. Værkets formål er ikke kritisk anerkendelse, men at skabe en forbindelse til denne fremtidige "DU".
Digtet slutter med en rå og seksuel fantasi, der blander den litterære og den fysiske forløsning:
SOM SAMTALEEMNE PÅ FØRSTE DATE FUCK DET LORT MAND ANDEN DATE OG HUN BLIVER SÅ VÅD TØJET FALDER
At skrive digtsamlingen er ikke nok. Den skal bruges som et redskab til at forføre fremtiden, til at opnå den ultimative forening med den "DU", han har skrevet sig frem til. Skabelsen af værket og den seksuelle erobring smelter sammen i en manisk, håbefuld og dybt romantisk vision.