SKIZOFRENIENS VERSALER: En Rigtig Københavner i Slagelse
Anders Frimann Christensen
Share
Analyse af digt 105. Om at læse akademiske teorier, der betvivler alt, og den psykotiske forberedelse det kræver at være i København, når man bor i Slagelse.
LÆSER TEORIER
Digtet starter på Københavns Universitet. Jeget "LÆSER TEORIER / SKREVET AF EN KLOG / MAND MÅSKE DAME". Han føler, han læser "LIGEGYLDIGHEDER", men forstår alligevel "MENINGEN MED DEN / AKADEMISKE GALSKAB".
Han konkluderer, at essensen af den akademiske verden er at "BETVIVLE ALT DEN / VERDEN VI ER FØDT I". Forskerne "PISSER PÅ HINANDENS / TEORIER" i en evig kamp om sandheden. Han forstår, at der er meget, vi endnu ikke kan definere eller forstå. Dette er en indsigt, der spejler hans egen kamp med at forstå sit sind og sin sygdom. Den akademiske tvivl er en parallel til hans egen eksistentielle tvivl.
EFFEKTIVITET JEG STILLER MIG VED DE RIGTIGE DØRE
På side 258 skifter fokus fra den teoretiske, akademiske verden til den praktiske og logistiske virkelighed som pendler. At navigere i København kræver "EFFEKTIVITET".
DET ER EN PSYKOTISK FORBEREDELSE JEG STILLER MIG FOR ENDEN AF KØBENHAVNS HOVEDBANE OG FOR DEN ANDEN ENDE VED KONGENS NYTORV
Hans forberedelse er ikke bare praktisk; den er "PSYKOTISK". Han planlægger sin rute med en manisk præcision for at minimere spildtid. Han stiller sig ved de helt rigtige døre i metroen for at være tættest på udgangen. Denne hyper-effektivitet er en overlevelsesstrategi, en måde at håndtere den potentielt overvældende og kaotiske oplevelse af storbyen på.
Denne strategi giver ham en følelse af at høre til.
JEG FØLER MIG SOM EN RIGTIG KØBENHAVNER MEN BOR I SLAGELSE.
Han mestrer byens logik så godt, at han føler sig som en "rigtig københavner". Men denne følelse er i konflikt med virkeligheden: "MEN BOR I SLAGELSE". Han er en outsider, en pendler, der kun kan føle sig som en del af byen gennem en nøje planlagt og næsten psykotisk performance af effektivitet. Han er en mester i at navigere i byens rum, men han hører ikke rigtig til.