SKIZOFRENIENS VERSALER: Jeg er Ikke en Homo

SKIZOFRENIENS VERSALER: Jeg er Ikke en Homo

Analyse af digt 70. En indre stemme foreslår en homoseksuel handling, hvilket fører til en kraftig afvisning og en insisteren på jegets heteroseksualitet.

TO MÆND I ET RUM

Digtet starter i et klaustrofobisk rum: "TO MÆND I ET RUM / SAMME VÆRELSE". Jeget er sammen med en medpatient. Pludselig opstår en foruroligende tanke eller stemme.

DET VAR STEMMERNE DER SAGDE DET JEG GENTOG ORDENE FOR MEDPATIENT
Stemmerne foreslår en homoseksuel handling ("SIKKE NOGET BØSSERI / SPØRGER OM JEG SKAL / SUT"). Jeget bliver et talerør for disse stemmer og gentager ordene for sin medpatient. Medpatienten, "DET FEDE LÆS", overvejer tanken og spørger, om jeget har lyst.
Dette tvinger jeget til at tage stilling. Hans reaktion er en prompte og kraftig afvisning.

JEG SIGER NEJ FÅR KONTROLLEN OVER MIN STEMME TILBAGE FANDEME NEJ JEG ER IKKE EN HOMO LIGESOM DIG
Han kæmper for at genvinde kontrollen over sin egen stemme og afviser både handlingen og den identitet, den repræsenterer. Han skaber en skarp distance til medpatienten ved at kalde ham "homo". Afvisningen er total, og konsekvensen er, at han "ENDER / PÅ DEN HELT ANDEN / ENDE AF GANGEN". Han flygter fysisk fra den situation, der har truet hans selvforståelse.

HAN TROR JEG ER SYG

På side 168 reflekterer han over situationen. Han er bevidst om, at medpatienten nu tror, han er syg – hvilket han jo er. "HAN TROR JEG ER SYG / OG DET ER JEG". Men han specificerer, hvilken form for "syg", han ikke er.

MEN JEG ER SGU DA IKKE SÅ SYG SÅ UDE AF MIN HETEROSEKSUALITET
For jeget er det afgørende at fastholde sin heteroseksuelle identitet. At være psykisk syg er én ting, men at få sin seksualitet draget i tvivl er en anden og uacceptabel krænkelse. Han bekræfter sin kærlighed til kvinder, men denne bekræftelse er fyldt med en smertefuld usikkerhed.

JEG ELSKER KVINDER MEN FANDEME OM DE ELSKER MIG MIN FREMTID JEG ELSKER DIG
Han elsker kvinder, men han er dybt i tvivl om, hvorvidt den kærlighed er gengældt. Denne tvivl får ham til igen at rette sin kærlighed mod den eneste sikre modtager: den abstrakte og ukendte "FREMTID", som han elsker. Det er en flugt fra den virkelige verdens potentielle afvisninger og ind i en sikker, men ensom, fremtidsfantasi.
Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.